SLOVENSKA JAMARSKA ODPRAVA ČRNA GORA 2005

Končno je napočil težko pričakovan začetek Slovenske jamarske odprave Črna Gora 2005. Jamarji Koroško-Šaleškega jamarskega kluba ''Speleos-Siga'' Velenje smo se skupaj z jamarji z Bleda in iz Kranja, z dvema kombijema, odpeljali novim dogodivščinam naproti.

V jutranjih urah naslednjega dne smo prispeli v črnogorsko obmorsko mesto Herceg Novi. Ta dan smo zaradi dolge in neprespane noči namenili lažjim turističnim ogledom. Z barko smo se podali na morje in na ogled otoka Mamula.

Nikšič in Nikšičko polje

Zvečer so nas v Nikšiču, znanem pivovarskem mestu, sprejeli črnogorski jamarji. Za štiri noči so nas nastanili v objektu, ki je bil nekoč v lasti vojske, sedaj pa žalostno propada. Iz pred našega bivališča smo imeli prelep razgled na Nikšičko polje, ki je bilo prvi dan še suho. V prihodnjih dneh pa ga je precej poplavilo.

Nikšičko polje je ogromno kraško polje s številnimi ponori. Podobno je našemu Planinskemu polju le da je precej večje. V preteklosti so načrtovali, da bi Nikšičko polje postalo akumulacijsko jezero za potrebe elektrarne. V ta namen naj bi zamašili vse ponore. Okrog največjega ponora pa so naredili betonski zid s premerom 48 metrov in višino cca. 20 metrov. Od daleč nas je spominjal na velik silos. Voda na polju bi naraščala in če bi preveč narasla, bi se začela odvečna voda prelivati v notranjost zidu in v ponor. Seveda pa ta projekt ni bil nikoli izpeljan, saj je nemogoče zamašiti vse ponore na kraškem polju.

Ponor z obzidjem je pomenil naše prvo raziskovanje. Ponor je ogromno ponorno brezno z gladkimi stenami, ki so povsem čiste, brez blatnih prevlek. Brezna zaradi velikega vodostaja in stalnega dežja nismo mogli povsem raziskati. Ob dežju je voda na Nikšičkem polju močno narasla in se začela prelivati v brezno tako, da smo se morali na hitro umakniti iz brezna.

V okolici Nikšiča smo raziskali še eno brezno v katerem so bile neeksplodirane granate in bombe ter še eno vodoravno vodno jamo. Več nam deževno vreme ni omogočalo, saj so bile jame preveč zalite z vodo.

Cetinje in Lovčen

Iz Nikšičkega polja nas je pot vodila v Cetinje. Ob vožnji proti Cetinjam smo si ogledali še zanimiv manastir (samostan) Ostrog, ki nas je glede na lego močno spominjal na naš Predjamski grad. Manastir, ki je zgrajen sredi stene, ima odlično obrambno lego. V preteklosti je vzdržal vsa sovražna obleganja.

Cetinje ležijo v vznožju gorovja Lovčen na jugozahodu Črne Gore. Lovčen je narodni park in obsega 64 km 2 . Najvišji vrh je Štirnovik (1749 m). Na Jezerskem vrhu (1657 m), drugem najvišjem vrhu Lovčena, je mavzolej posvečen Petru Petroviču Njegošu (vladar, mislec, pesnik.). Tu je tudi Njegoševo zadnje počivališče. S tega vrha je čudovit razgled na Skadarsko jezero, Boko Kotorsko ter na precejšen del Črne Gore. Vodnik je zatrdil, da se dvakrat letno vidi celo italijanska obala. Lepo se vidi, da je večina Črne Gore gorata oziroma hribovita. Večinoma je gorovje sestavljeno iz apnenca in kot tako močno prevotljeno z neraziskanimi jamami. Pravi raj za jamarje.

V naslednjih dneh smo se posvetili raziskovanju jam v okolici Cetinj. Veliko upov nam je zbudila Jama izza Sv. Petra. Vhodno brezno se je nadaljevalo z vodoravnimi rovi. Žal pa so se naše sanje o kilometre dolgi jami končale s sifonom. Nadaljevanje jame bi lahko raziskal le jamski potapljač.

Skupina naših jamarjev se je srečala s prijaznim domačinom, ki jim je šel pokazati dva vhoda v brezni. Brezno z večjim vhodom se je hitro končalo. Zanimivejše pa je bilo drugo brezno z zelo majhnim vhodom. Začeli smo raziskovati brezno. Izkazalo se je, da je to najbolj perspektivna jama, kar smo jih odkrili na odpravi. Po domačinu smo jo poimenovali Jankotova jama. Dlje smo prodirali vanjo, bolj se je odpirala. Jaški v jami so bili ogromnih dimenzij. Največje presenečenje pa so bili vodoravni rovi. V jami smo naleteli na številne čudovite kapnike prav neverjetnih oblik. Najlepše pa so bili ogromne ponvice. Jamo smo raziskovali tri dni zapored in vedno smo se morali vrniti po dodatno opremo. Po tretji raziskovalni akciji smo morali jamo razopremiti, saj smo se morali odpraviti iz Cetinj. Sebi in domačinom pa smo obljubili, da prihodnje leto nadaljujemo z raziskovanjem te prečudovite jame.

Domačini so nas vedno z veseljem pogostili z domačim sirom in pršutom. Od njih se nismo mogli odpraviti lačnih ust.

V času, ki smo ga prebili v Cetinjah, je skupina naših jamarjev sodelovala tudi pri mednarodni raziskavi brezna z imenom Peč. Močno zasigano brezno predstavlja ena sama 234 metrov globoka vertikala v enem samem kosu.

Jamarji sicer zelo radi raziskujemo jame, zanimajo pa nas tudi druge naravne znamenitosti in seveda tudi kulturne znamenitosti. Zato smo si ogledali nekaj muzejev v Cetinjah. Ob izredno zanimivi reki Crnojevič pa smo se podali proti Skadarskemu jezeru. Jezero je zanimivo, ker tu gnezdijo številne vrste ptic. Marsikatera med njimi je na seznamu ogroženih vrst. Povprečna globina jezera je le 6 metrov. Ponekod pa sega globina preko 60 metrov. Na takih mestih je dno jezera pod gladino morja, kar pomeni, da je Skadarsko jezero kriptodepresija. Jezero, čigar 2/3 pripadata Črni Gori, 1/3 pa Albaniji, smo si ogledali z barke.

Kolašin in Javorje

Iz Cetinj nas je pot vodila na sever proti Kolašinu. Cesta med obema krajema poteka skozi divji kanjon Morače. Morača je divja, gorska reka nad katero se vzpenjajo mogočne stene. V Kolašinu (950 m) nas je sprejel pisec črnogorskih planinskih vodnikov. Skupaj z njim smo se podali v planine imenovane Javorje. Tam so nas sprejeli gostoljubni domačini, ki preko poletja pasejo živino, zimo pa preživijo v vasi. Pasejo ponavadi še v novembru, če ne zapade prej sneg. Preko poletja tako živijo na nadmorski višini preko 1630 m, daleč stran od vseh trgovin, zdravnikov, šol. Živijo v majhnih kočah. Spijo na 'vzmetnicah' napolnjenih s koruznim ličkanjem, kakršne so uporabljali pred desetletji tudi pri nas. Ljudje so preprosti in prijazni. Kljub temu, da so revni, so nas prijazno pogostili in nastanili v eni izmed koč.

Zvečer smo, kljub tabornemu ognju, morali obleci termoflise in vetrovke. Ponoči pa smo se oblečeni zavili v tople spalne vreče. Domačini so očitno precej bolj navajeni na mraz kot mi.

Gospodar nam je pokazal nekaj brezen. Tri smo tudi raziskali. Manjše brezno smo izkoristili, da smo naučili tudi manj izkušene jamarje merjenja in risanja jam. Trije najzanimivejši vhodi v brezna so se imenovali Tri čavke. Dva vhoda sta bila skoraj drug poleg drugega. Istočasno smo se spustili skozi oba vhoda. Kaj kmalu se je izkazalo, da gre za eno samo brezno z dvema vhodoma. Na globini približno 45 metrov se je začel sneg in led. Brezno se je nadaljevalo v dolg vodoraven rov s kupi podornega materiala, ki se kruši s sten in stropa zaradi zmrzali. Med raziskovanje in merjenjem jame smo bili pošteno premraženi.

Malce razočarani, da je čas tako hitro minil, smo se morali odpraviti proti domu. Tokrat smo si izbrali pot skozi Sarajevo.

Rezultati odprave

Z odpravo v Črni Gori smo bili zelo zadovoljni. Raziskali in izmerili smo 11 novih jam. Locirali smo številne nove vhode. Z raziskovanjem bomo nadaljevali prihodnje leto. Še posebej nas zanimajo nadaljevanja v Jankotovi jami. Na odpravi pa smo si nabrali številna nova poznanstva med domačini. Ti nam bodo z veseljem pomagali pri prihodnjih odpravah v Črni Gori.

Mojca Hribernik
Slovenska jamarska odprava v Črno Goro - september 2005

Člani treh slovenskih jamarskih društev smo se v mesecu septembru podali na raziskovanje črnogorskega podzemlja. Jamarjem iz Bleda in Velenja sem se pridružil kot član Društva za raziskovanje jam Kranj. Črnogorsko pokrajino v veliki meri pokrivata apnenec in dolomit, zato je pravi raj za jamarske raziskovalce. Neraziskanega je še veliko ozemlja, tako domači, maloštevilni jamarji, radi vidijo, če jim kdo pri raziskavah pomaga.

Na pot smo se, z dvema kombijema, odpravili 16.septembra popoldne in v enem zamahu prevozili do Hercegnovega. Srečali smo se z domačim jamarjem Dejanom Verigo, članom jamarske sekcije P.D. Subra. Organiziral je krajši izlet s čolnom do Modre špilje, kjer pa nam je premočan jugo onemogočil njen ogled. S čolnom bi se morali zapeljeti skoznjo. Ustavili smo se še na otočku Mamula, kjer stoji kamnita trdnjava iz Avstroogrskih časov. Iz nje so branili dostop nepovabljenim ladjam v Boko Kotorsko. Sledil je še polurni skok v morje in pot preko Risna po serpentinah čez Grahovo v Nikšič. Tudi tu smo se srečali z jamarjem Veselinom Mijuskovičem , ki nas je pospremil v opuščeni vojni objekt. Rahlo utrujeni, smo po šestindvajsetih urah popotovanja, popadali po lesenem podu zgradbe. Ponoči je pričelo deževati in na več mestih kapljati iz stropa. Tako je bila zjutraj prva naloga zakrpati streho. Okrog hiše in v kleti je ležalo nekaj strešnikov, ostale luknje pa smo zatesnili s polivinilom. Vsaka slaba stran ima tudi kaj dobrega. V zgradbi ni bilo elektrike in ne vode, in slednjo smo nalovili iz žleba. Kljub rahlemu dežju smo se že dopoldne odpravili do prve jame, oziroma požiralnika. Pri prodoru do osemdeset metrov globine je voda pričela hitro naraščati, zato se je morala raziskovalna ekipa z vso naglico umakniti. V breznu je ostala vsa oprema. V ta požiralnik se steka pretežni del vode z Nikšičkega polja. Popoldne smo si ogledali pravoslavni samostan, manastir Ostrog, ki je zgrajen v velikem skalnem previsu. Zvečer je bilo Nikšičko polje že poplavljeno, in je izgledalo podobno našemu Planinskemu polju. Dež ni hotel ponehati, mi pa tudi ne. Zjutraj smo se odpravili do jame Ukloča, ali Mišova jama, kot so jo tudi imenovali. Jama leži na malo dvignjenem pobočju, na koncu Nikšičkega polja. Po petnajstmetrskem vhodnem breznu se razdeli v dva kraka, in je globoka 65 mertov. Da se spuščamo v jamo se je kmalu zvedelo v okolici in pred vhodom se je nabralo nekaj domačinov. Vedeli so povedati, da je pred leti vanjo padla krava, med vojno pa so vanjo zmetali orožje četniki, ko so se umikali. Mit o gromozansko globoki jami se je razblinil na 65 metrih. Res pa je bilo v jami več minometnih granat in ročnih italijanskih bomb. Voda z Nikšičkega polja je tako hitro, kot je pritekla, tudi odtekla, ko je prenehalo deževati. Ponovno smo se spustili v požiralnik in pobrali vso opremo.

Preselili smo se v Cetinje, kjer je bil naš vodič Bora Zorič. Razdelili smo se v dve ekipi. Prva je raziskovala brezno »Jama kod vrela«, v kateri ni bil še nihče. To brezno, z markantnim vhodnim delom, leži blizu ceste, ki povezuje Cetinje s Podgorico. Kot so nam povedali zvečer, ko smo ob Nikšičkem pivu analizirali raziskave dneva, se je brezno po nekaj skokih končalo pri 85 metrih globine. Z drugo ekipo smo se zapeljali iz Cetinja proti Lovčenu, in zavili v vas Bjeloše, ter po zelo slabi cesti proti Konjskem. Zanimiva je razlaga, zakaj ime Konjsko. V gozdovih Črne Gore drva do ceste znosijo na hrbtih, majhni, nezahtevni, a zelo trpežni konji. Navada pri domačinih je bila, da je lastnik starega obnemoglega konja zapeljal na to napol planino in ga prepustil naravi. Ob poti na Konjsko nam je Bora pokazal tudi še neraziskano brezno Golubinka. V Črni Gori je na desetine jam s tem imenom, zato smo ga poimenovali Jama pod Humom, po bližnjem hribu. Vhod je bil tudi tu očem dopadljiv, breznu premera deset metrov ni bilo videti dna.

Osvajanje takega brezna se prične z izdelavo sidrišča, pritrdišča za vrv ob robu prepada. Prvi, ki prodira v globino najprej počisti nesnago pod seboj, da prepreči nevarnost padanja vej in slabo pritrnjenega kamenja nase in na ostale, ko se spuščajo. Na prvi nižji polici izdela drugo sidrišče in tako naprej do dna. Vrv za spuščanje se namreč ne sme nikjer dotikati stene oziroma skalnega robu. Pri povratku obstaja nevarnost, da bi se z drgnenje preglodala.

Tako delo je zamudno, zato smo se tisti ki smo ostali zunaj, da se nebi dolgočasili zaposlili. Eni z nabiranjem ogromih lisičk in normalnih jurčkov (vrganj), s Petrom, našim novim članom sva se vrgla nad kamenje. Našla sva megalodontno školjko v skali, deset milimetrskega okamnelega morskega ježka, polžka ne dosti večjega in to je bilo vse po dveurnem iskanju. Čeprav je Črna Gora eno samo kamenje na vsej poti, razen tega, nisem našel ničesar več.

Tudi Jama pod Humom se je končala pri 38. metrih. Malo smo bili razočarani nad tako hitrim koncem, a nas je potolažil Janko Lipovina, domačin ki se je ravno takrat vračal s sinom iz drvarjenja. Povedal nam je še za eno jamo nad vasjo Bjeloše, kjer je doma. Po krajši pogostitvi v njegovi hiši nas je njegov sin peljal na hrib za vasjo. Pokazal nam je vhod v brezno, za katerega so domačini, kot običajno mislili, da nima dna. Sami pa smo spotoma našli še razpoko, ki se nam je zdela obetavna. Res se je izkazalo naslednjega dne, da smo imeli prav. Pokazano brezno se je končalo pri 18 metrih, razpoka pa nas je zaposljevala še tri dni. Na koncu smo namerili preko 500 metrov dolžine rovov, 260 metrov globine in celoten sistem se še nadaljuje. Torej delo za prihodnje leto.

Nismo pa samo rili pod zamljo, ampak smo si ogledali Njegošev mavzolej na Lovčenu, dvorec črnogorskih kraljev v Cetinju, Skadarsko jezero, in nekaj obale z Budvo in Svetim Štefanom. V mešanih ekipah z jamarji iz Hercegnovega in Trebinja smo prvi prodrli do dna v 250 metrskem breznu »Peč«, točno nad mestom Kotor, v Zalivu Boka Kotorska. Nadmorska višina vhoda v jamo je 880 metrov in mesto leži v globini kot na dlani.

Za zadnjo postajo raziskovanj smo se preselili v okolico Kolašina nad Dragoviča Polje. Tu nas je vodil prijazni gospod Daniel Vincek. Nastanili smo se v pastirski staji gospodarja Tripka Bjieliča Radojice. S kar nekaj težave sta se kombija prebijala po travnatem terenu planine Javorje na višini 1600 metrov. Gospodar in vsi ostali domačini so nas sprejeli nadvse gostoljubno. Čeprav živijo, za naše razmere, zelo skromno, so zadovoljni, pridni, delavni in nihče ni tarnal nad svojo usodo. Gospodinja nam je vsako jutro prinesla mleka, smetane in belega sira. Odstopili so nam stan z osem ležišči, vodja Srečo in moja malenkost, gotovo zaradi mojega emša, pa sva spala v njihovem stanu. Vsak večer smo se vsi nagnetli v bivalnem stanu, kjer je bilo prijetno toplo ob štedilniku, prišli pa so tudi pastirji iz okoliških bivališč. Beseda je dala besedo, vmes pa je gospodar z žganjem pridno polnil šilca.

Kljub debati do poznih ur je bila jutranja ura odhoda v jame rana. Gospodar Radojica spredaj, mi pa v gosjem redu za njim. Najprej smo se ustavili pri jamah Tri čavke, kjer sta dve ekipi pričeli z delom, nekaj pa nas je nadaljevalo do brezna Čavka na Bendži. Dela za ta dan je bilo dovolj, a nam je ob vračanju gospodar pokazal še vhode v jame Čavka na Milikino žrijelo, Ravna čavka, Glavica Šišoviča in Za glavice Šišoviča. Vse jame imajo namreč ime Čavka, to pa zato, ker so pred leti v jamah prenočevale kavke. Sedaj ji že več let ni in nihče ne ve zakaj.

Med domačini se iz roda v rod prenašajo bajke o jamah. Tako pravijo, da je nekoč v davnih časih ob jami Tri čavke pastirica pletla in so jo krave ob prerivanju potisnile na rob, da je padla v jamo. Nikoli več je niso našli, le njeno roko je voda prinesla na dan pri izviru v dolini.

Na osnovi takih pripovedovanj je bilo jasno, da nam nikakor niso verjeli, ko smo jim povedali, da je jama Tri čavke globoka le 65 metrov. Zanimivo za nas je bilo le to, da je v jami stalni led. Dobro bi bilo ugotoviti iz katerega obdobja je ta led, saj je naložen v skladih, med katerimi se vidijo temnejše in svetlejše plasti. Svet na planini Javorje se nekoliko razlikuje od ostalega terena, ki smo ga spoznali prej. Med plastmi apnenca, ali dolomita so vrinjene tanjše plasti rožencev. Tudi skalna pobočja, kjer so vidne golice med travo, so polna lepih gomoljev roženca. Na tem področju smo do konca raziskali, torej izmerili in narisali načrte šestih jam, nekaj pa jih je ostalo še za prihodnje leto.

Domov smo se vračali iz Dragojeviča Polja preko Šavnika mimo Plužin ob reki Pivi, skozi sedanjo Srbsko krajino, po od tankov zorani obupni poti, do Sarajeva. Dobro je bilo vsaj to, da smo potovali ponoči, in so se luknje malo manj videle. V Sarajevo smo prispeli ob polnoči, in komaj še ujeli odprt lokal na Baščaršiji, da smo si privoščili prave čevapčiče. Brez spanja smo nadaljevali skozi Zenico v Slavonski Brod, ter po avtocesti do Brežic. Vso pot je deževalo, vidljivost je bila slaba, a doma je zjutraj posijalo sonce.

Štirinajstdnevna odprava v Črno Goro je opravila veliko delo, saj je bilo izmerjenih in narisanih dvanajst novih jam. Tudi pri domačinih smo se lepo zapisali, saj so nas povsod vabili še za prihodnje leto.